Ett fördjupat partnerskap

Allt började med ett önskemål om en modernisering av Boklok. En initial visuell uppdatering följdes av en ny webbplats. Och sedan växte vi snabbt in i ett heltids digitalt partnerskap med BoKlok, husproducenten som drivs av IKEA och Skanska. Ett samarbete, byggt på förtroende.

Services

Insights & Optimisation

Design & UX

Full Stack Development

Quality Assurance

Content

Localisation & Roll-out

Product Owners & Project Managers

Solution

Optimizely CMS

Webbplatsen en strategisk tillgång

BoKloks vision för digitalisering var att med hjälp av ständig tillgång till data och analys kunna förbättra effektivitet och kundkännedom och med hjälp av datan bygga framtida produkter och tjänster. De strävade efter att vara datadrivna i sin marknadsföring, försäljning & kommunikation, beslutsfattande och produktutveckling.

Avgörande för att nå visionen var att ha en användarvänlig och modern webbplats som var attraktiv för potentiella kunder. Därför skulle den nya webbplatsen vara en strategisk tillgång i ekosystemet för försäljning och marknadsföring. Optimizely valdes som CMS-system på grund av dess möjligheter att addera fler marknader på sikt och för enkelheten att redigera webbplatsen.

Med datan vi samlar om webbplatsbesökare och potentiella kunder kan vi ytterligare förbättra kundresan med till exempel marknadsföringsautomation. Datan används även i produktutvecklingen och i beslutsfattandet när nya projekt startas.

BoKloks sömlösa CRM-Integration

När den nya webbplatsen byggdes bestämde sig BoKlok samtidigt för att ersätta deras dåvarande CRM-system med Microsoft Dynamics CRM-system och det behövde därför integreras med den nya webbplatsen. I vår lösning hämtar vi data varje natt på begäran via API. Datan lagras sedan på sajten för att CRM:et ska ha optimal prestanda. Detta görs med hjälp av REST-teknik. Webbplatsen lagrar dock ingen konsumentdata eftersom alla intresseansökningar, turordningsansökningar och ärenden skickas direkt till CRM-systemet via API.

Digital turordning

Med CRM:et på plats ville BoKlok förbättra sitt sätt att presentera turordningen i nya projekt. Med utgångspunkt från den tidigare analoga situationen byggde vi därför en koppling mellan CRM:et och webbplatsen.

När en kund anmäler sitt intresse för ett specifikt projekt på hemsidan skapas en lista som skickas till CRM-systemet. Från CRM:et kan Boklok sedan kopiera listan och använda den till en turordningssida för ett specifikt projekt, där turordningsnumren presenteras tillsammans med aliaset digitalt.

Lösningen blev en ny sidtyp inom det befintliga ramverket. Detta säkerställer att processen är mer tillförlitlig eftersom den sorteras via deras CRM-system, men det gör också evenemanget lättare att komma åt.

https://a.storyblok.com/f/223101/3420x2460/f8a1841060/boklok_turn.png

Nya moderna grafiska riktlinjer

BoKlok hade också ett behov av att göra om sina grafiska riktlinjer i syfte att stärka varumärket, samt uppdatera föråldrade riktlinjer. Uppdraget blev att skapa grafiska riktlinjer som stämde överens med deras önskade marknadsposition och som kunde användas på alla nivåer inom organisationen.

Vårt designteam, tillsammans med ett team från Boklok, höll workshops där vi identifierade områden av den nuvarande profilen som skulle gynnas av en omdaning. Under projektet hittade vi flera nya idéer. Den agila processen lät oss omstrukturera projektet och vi kunde införliva många av våra idéer utan att störa det initiala scopet.

Resultatet blev en webbaserad och enkelt skalbar version av BoKloks grafiska riktlinjer. En produkt som alla användare, oavsett om de är interna eller externa, kan vara säkra på har allt innehåll de kan tänkas behöva.

boklok color palett
boklok campaign 1

Samarbete kring kampanjer

I vårt fortsatta samarbete har vi hjälpt BoKlok med flera kampanjer, bland annat för H22 City Expo i Helsingborg. BoKlok satte upp två showrooms med ambitionen att ytterligare lyfta fram BoKlok som ett hållbart boendealternativ och ett innovativt byggföretag.

Vi hjälpte till med kommunikation och grafiska uttryck och deras närvaro på mässan som helhet. Vi skapade ett roligt och levande tema som kan användas vid mer festliga händelser. Kampanjen anpassades för att passa Skånetrafikens monitorer på tåg, sociala medier och runt om i Helsingborgs stad.

https://a.storyblok.com/f/223101/4560x2600/b24bf98c53/boklok_campaigns_large.jpg
Veronica Feilitzen

Kontakta Veronica

Vill du veta mer om hur vi arbetar? Kontakta Veronica von Feilitzen, CEO, för att ta reda på hur vi kan hjälpa er er digitala resa.

Boka möte med Veronica
Anna Frössén

Kontakta Anna

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Anna Frössén, Head of sales.

Boka möte med Anna